dimecres, 2 de juny del 2010

AMETLLES GARAPINYADES



Olorar unes ametlles garapinyades és sinònim de parades de fira, de cotons de sucre, de cocos, de xufles, de circ, de trens de la bruixa, en definitiva, de Sant Narcís, que és el patró de Girona.
Recordo amb nitidesa el dia que vaig fer-les per primera vegada a casa. No em creia capaç de reeixir en l'intent. Però quan vaig sentir-ne l'olor vaig saber que havia triomfat! I em vaig fer un autopetó en el mirall!

Ingredients:
ametlles crues amb pela sense clova
sucre
aigua
moscatell (opcional)

Agafarem un got o qualsevol altre recipient que ens farà de mesura. El got s'omple fins a dalt amb les ametlles. S'aboquen en un cassó. En el got s'hi posa el mateix volum de sucre que d'ametlles però menys un dit. També es posa al cassó. Finalment, omplirem d'aigua el mateix got menys dos dits. Si es vol, es pot substituir un dit d'aigua per un dit de moscatell o algun altre licor que ens agradi.
Es posa el cassó a foc alt tot barrejant els tres ingredients amb una cullera de fusta durant uns minuts. Hem d'anar observant com l'aigua es va evaporant. Hi ha un moment en què el líquid gairebé ha desaparegut i va quedant una mena de pasta. És el moment d'abaixar el foc i, sense parar de remenar amb la cullera, cal anar enganxant el sucre que es va solidificant. Això és el més delicat del procés ja que cal anar jugant amb el foc, posant i traient per tal que tot el sucre quedi adherit a les ametlles. Si ens passem d'escalfor, ens quedaran ametlles caramel·litzades, en forma de crocant que, per altra banda, també seran de bon aprofitar!
Com que val més una imatge que mil paraules, en Guillem, el meu fill gran, va filmar tot el procés. Tot seguit el podeu veure:


Versió ampliada:


23 comentaris:

  1. Me encantan, pero nunca las he hecho, siempre las compro en romerías, ferias y fiestas, así que en cuanto pille almendras preparo unas poquitas que tienen una pinta increible.
    besos

    ResponElimina
  2. Boníssimes, però son molt perilloses perquè a la que destapes el pot no pots parar fins que te les menges totes. Molts petons.

    ResponElimina
  3. Hola bonica!

    que bones son les ametlles garrapinyades! com que no les tinc massa a mà, les ametlles crues, les faig amb ametlles ja torrades o amb avellanes, i amb menys aigua, es clar, com les pralines, i també queden molt bones. M'ha encantat el vídeo :-) moltíssimes gràcies per que sé que es una feinada.

    un petó!

    ResponElimina
  4. Olor de festes, de fires....T' han quedat molt bé i amb el video cap problema.
    Petons.

    ResponElimina
  5. Ametlles garrapinyades, mmmmm. Quants records... i com passa el temps. Ah! felicitats pel vídeo, pedagògicament deliciós.
    Una abraçada

    ResponElimina
  6. Olá;
    Belissima receita!
    Eu gosto muito e estou com água na boca de vontade de degustar.
    Beijo!

    Maria Paula- BRASIL -

    ResponElimina
  7. gràcies pel video! així ja ho hi ha excusa per no fer-les.
    pt!

    ResponElimina
  8. Tens rao, fan tota l'olor a St. Narcís, a St. Fèlix, a Sta. Anna.... si la explicació ja era prou clara, amb el vídeo ja és definitiu ... felicitats a la productora!!
    Una abraçada

    ResponElimina
  9. Amb aquest vídeo ja no tenim excusa per no fer les ametlles, eh?
    És veritat que l'olor d'ametlles garrapinyades ens transporta a fires de festa major, mmm....

    ResponElimina
  10. Felicitats dobles: a tú per la recepta i al Guillem pel vídeo!,vaja una entrada de luxe!BONA REVETLLA!

    ResponElimina
  11. UNa recepta de tota la vida però que no tothom sap fer.
    Un càmera de luxe i una cuinera de lo millor.
    De 10!!!!

    Petons

    ResponElimina
  12. oh! que bo el video, i quina bona selecció musical! M'encanta el jazz...
    Mai m'ha passat pel cap fer ametlles garrapinyades, però la veritat és que ens ho has posat tant fàcil que ja veurem si algun dia cauen per la meva cuina...

    ResponElimina
  13. El que més m'ha impactat ha estat el sistema de mesures 'en dits de menys' jejeje.

    Com es nota que és una recepta tradicional perque ting tres o quatre gots a casa que segons en faci servir un o l'altre podem doblar les quantitats!!

    Sensacional!, quina paciencia! Felicitats:)

    ResponElimina
  14. HOLA GUAPA TU

    UN VIDEO DE 10...FELICITACIONS PER EN GUILLEM

    JO LES FAIG AMB AMETLLES MARCONA A CASA ELS I AGRADEN MÉS, AMB AVELLANES,..TAMBÉ AMB PIPES,...
    PERÒ DEIXO TORRAR MÉS EL SUCRE I DESPRÈS LES DEIXO REFREDAR SOBRE UNA PLACA DE SILICONA ( DESENGANXADES )..PROVÀRE AMB MOSCATELL SEMPRE LES FAIG AMB AIGUA...

    QUE BONES SON ,VERITAT ?

    PETONETS SUSANNA

    ResponElimina
  15. tengo que hacerlas,a mi marido les encantan,tienen un aspecto divino.

    besos

    ResponElimina
  16. Ummm les ametlles garapinyades son perilloses, doncs comencés i fins que no en queden no pares. Boníssimes
    Petonets

    ResponElimina
  17. Nunca las he hecho, pero creo que si las hiciera no pararía de comerlas porque son una locura de ricas... Así que no sé si hacerlas! Ya me has picado... jajjaa!! las haré seguro!!
    Mmmmmmmm!!

    Besitos guapa

    ResponElimina
  18. Mmmm m´encanten!!! em recorden a la meva infantesa...petonets

    ResponElimina
  19. Me encantan, sólo tengo un problemilla, que llevo unos días con la muela del juico dándome la lata para salir ( ya ves, a mi edad)...cuando tenga solucionado el tema, me las preparo.
    un biquiño

    ResponElimina
  20. J'adore les amandes pralinées, un plaisir dans la bouche.
    A bientôt.

    ResponElimina
  21. Xufles a Girona per Sant Narcís? On????? no m'hi he fixat mai, a veure si aquest any en trobo

    ResponElimina
  22. Hola!
    Veuràs que he enllaçat el meu apunt al teu vídeo. Un pas a pas genial

    ResponElimina